Sider

torsdag 19. desember 2019

Oppskrift på nesenisse :)

 

Jeg har helt dilla på disse nesenissene......De er utrolig kjappe å lage 😃

 

De første jeg lagde brukte jeg en sokk (ankelsokk), men det går 
veldig fort og sy også..
Jeg har klippet til mal for kropp og hatt. Sjegget tar jeg litt
på gefylen...
Selve kroppen er 10 cm bred og 20 cm lang til midten nede. Der er den litt rund..

Hatten er 11,5 cm ned og går i en liten bue.
Den ene siden er 20 cm og den andre 21 cm.

Sjegget er fuskepels... og når du klipper i det så er det viktig at du
klipper i "svora" på baksiden ellers klipper du over pelsen og det
blir stygt.

Jeg bruker ris som fyllmasse - kjøper first price som er veldig billig 😃
tror jeg ga 17 kr for 2 kg..

Fyllvatt, limpistol og strips og fleece til både hatt og kropp.
Treperle til nese.

 

Delene er klippet og klar for symaskinen..

 

Jeg sydde opp en kant nederst på hatten, men det er ikke nødvendig
for fleece rakner ikke, men det pynter jo litt 😍

 

Så setter jeg "kroppen " i et glass og fyller på med ris.

 

Jeg stoppet litt tidlig....men ikke fyll helt opp for du skal kunne
klare å lukke den igjen.
Jeg lukker den med en strips - kjempegreit..
Ellers kan du bruke hyssing eller strikk m.m..
Klipper bort det som er for mye i toppen..+ stripsen 😂

 

Nå er den klar til å få på sjegg, nese og hatt 😍

 

Sjegget eller fuskepelsen kan bli litt krøllete og "brukt", så da
fornyer jeg den med å gre med en hund/kattekam...

 

Sjegget og nesa er på...... Jeg fyller hatten før jeg limer den på..
men før jeg kommer rundt, sjekker jeg om jeg må fylle på mer før jeg
limer den helt igjen..

 

Ble jo så nusselig atte 😍

 

På noen av nissene jeg har laget, så har jeg festet noen
bjeller i toppen...
De knyttes sammen og sys inn i hatten før den fylles - lag en god knute
på innsiden og fyll så med vatt...

Veldig enkel og flott nisse 😍

 

1 kommentar:

sall1234 sa...

Å tusen takk for fin nisse, denne må jeg prøve å lage.